שיתוק ילדים או פוליו היא מחלה הנגרמת על ידי וירוס הפוליו. היא מתפשטת מאדם חולה לאדם בריא על ידי צואה מזוהמת שנכנסת למערכת העיכול של האדם הבריא, ולעיתים נדירות היא מועברת דרך שתיית מים מזוהמים בהם קיים הנגיף.

בקרב תשעים אחוז מהאנשים המדבקים בנגיף לא יראו שום תסמינים, אך במקרה שהנגיף מצליח להתפשט במערכת הדם, עשויים להופיע גם תסמינים מגוונים ורבים.

בקרב כל אלף חולים בפוליו, יתרחש שיתוק לחולה אחד, שברוב המקרים משפיע על אחת מהרגליים. בנוסף, הנגיף יכול גם לגרום לשיתוק של שרירים אחרים. במקרים מסוימים, הוא עשוי להתפתח לשיתוק של שרירי הנשימה בין הצלעות או של הסרעפת, ולגרום למות החולה. עד לגילוי החיסון לפוליו, המחלה הביאה למותם של הרבה אנשים וגרמה לשיתוק של מיליוני ילדים ברחבי העולם. אך בימינו, לאחר המציאות של החיסון, המחלה נחשבת לנדירה מאוד.

החיסון שפיתח סאלק

ד''ר יונה סאלק היה האדם הראשון שפיתח חיסון כנגד הווירוס הגורם למחלת הפוליו בשנות ה-50 של המאה ה-20. החיסון שיצר היה מונע באמצעות זריקה וכלל נגיף מת שאינו יכול להתרבות בכל דרך, ולכן הוא נחשב לחיסון בטוח יותר מהחיסון השני הקיים למחלה, שמכיל נגיף מוחלש.

עם זאת, חיסון זה מציג כמה חסרונות, כולל שהוא אינו גורם לחיסון של אנשים נוספים ושבמקרים מסוימים עבור חלק מהמחוסנים, יכול להיווצר שיתוק כתופעה לוואית.

החיסון בישראל

בשנות ה-50 של המאה ה-20 התחילו לחסן ילדים בישראל כנגד נגיף הפוליו. לפני שנערך חיסון הילדים במדינה, היו מספר גלים של המחלה, ולמעשה בשנת 1950 דווחו על 1,621 מקרים של הידבקות.

בשנת 1989 נכנס חיסון סאלק לשיגרת החיסונים בישראל, אך עקב עליית המודעות לכך שהחיסון עלול לגרום לשיתוק בין מקצוענים בתחום וכן בין האוכלוסייה הכללית, החליפו אותו בחיסון המונע באמצעות מנה פה ומכיל נגיף מוחלש.

אף על פי כן, בשנת 2005 התבצע שינוי נוסף במדיניות, והחיסון המונע דרך הפה הוצא משימוש. החיסון המומת מונע כיום באופן שגרתי בשיש מנות. המנה הראשונה מונעת בגיל שניים חודשים, השנייה בגיל ארבעה חודשים, השלישית בגיל שישה חודשים והרביעית בגיל שנה. בנוסף, נהוג לחסן במנה חמישית בכיתה ב' ומנה שישית בכיתה ח'. לתינוקות, החיסון מונע בשילוב עם חיסונים כנגד מחלות נוספות, כמו צפדת, שעלת ודיפתריה, במסגרת חיסון המכונה חיסון המחומש.

מתי כדאי לפנות לרופא לאחר שניתן החיסון?

אם נפיחות קלה מתקיימת באזור הזריקה או שיש כאב ואודם באותו אזור, אין טעם לדאוג יותר מדי, מכיוון שמדובר בתופעות לוואי די שכיחות של החיסון. אבל, אם נפיחות רבה מתקיימת באזור הזריקה, חום גבוה, תגובה אלרגית או כאבים חזקים במיוחד, עדיף לפנות לרופא במהירות. מצבים של קושי בנשימה, בצקת או נפיחות באזור הצוואר או הפנים דורשים טיפול רפואי מיידי.